Při cestě na motorce z Česka do Chorvatska dostane každá přilba pořádně zabrat. Různé teploty, déšť, dálniční tempo, vítr, horské průsmyky – všechno na jednom výletu. A přesně to byla ideální příležitost otestovat integrální helmu Shark Spartan GT Pro Carbon – jednu z nejvyšších řad značky Shark s homologací ECE 22.06. Test probíhal na motorce Honda Varadero 1000, která je sice kapotovaná, ale proudění vzduchu kolem přilby je pořád dost znatelné.
První nasazení: pocit luxusu
Už při prvním nasazení helma působí prémiově. Výstelky jsou hebké, obepínají hlavu pevně a bez nepříjemných tlakových bodů. Díky hlubokému polstrování kolem krku helma perfektně těsní a chrání proti průvanu. Na první pohled otvor vypadá malý – člověk si skoro řekne, že tam hlava nemůže projít – ale jakmile ji nasadíte, všechno do sebe zapadne.
Na delší trase (více než 1000 km za dva dny) jsem neměl jediný problém s otlaky nebo nepohodlím. Po hodinách v sedle nezůstávaly na hlavě žádné otisky a ani krk se neunavil – přilba je dobře vyvážená a nepůsobí těžce, oficiálně váží kolem 1460 g (velikost M).
Ventilace: hlavně horní funguje skvěle
V teplém chorvatském počasí, kdy teploměr šplhal přes 30 °C, se ukázala skvělá účinnost horní ventilace. Po otevření proudí vzduch přímo na temeno hlavy a příjemně chladí. Zadní výfukový otvor jsem nechával otevřený celou dobu, ale kvůli jeho umístění jsem s ním za jízdy nemanipuloval.
Bradová ventilace je naopak spíše decentní – funguje, ale proudění není nijak intenzivní. V některých chvílích jsem měl pochybnosti, jestli je vlastně vůbec otevřená. Řešením bylo lehce pootevřít hledí, které díky tuhému mechanizmu zůstává v požadované pozici.
Ticho na cestách – většinou
Co mě překvapilo, byla nízká hlučnost. Helma je tichá jak při jízdě po dálnici, tak při klidném cestování krajinou. Přilba dobře utěsňuje oblast kolem krku, což výrazně pomáhá eliminovat hluk.
Jediné, co občas narušilo ticho, bylo jemné ševelení hledí při otevření. Při úplně vyklopeném hledí ve vyšších rychlostech se objeví aerodynamický pískot. Není to nic dramatického a po jeho zaklapnutí zase zmizí.
Zorné pole a hledí
Helma má velmi široké zorné pole – periferní vidění je výborné. Hlavní hledí má kvalitní optiku (třída 1), a i s nasazeným Pinlockem nebyl problém se zamlžováním, ani při ranním výjezdu z hor.
Sluneční clona má dobré krytí, ale ovládání posuvníkem na temeni hlavy je o zvyku. Člověk musí trochu lovit, než najde správné místo. Na druhou stranu: clona funguje výborně a není třeba ji často upravovat.
Použití s interkomem
Přilbu jsem během testu osadil interkomem. Montáž byla trochu piplačka, ale výřezy pro reproduktory pomáhají. Do helmy se obě jednotky vešly bez nutnosti lepení – klipy drží pevně díky úzkému lemu helmy. Přebytečné kabely se dají schovat do vnitřního prostoru pod výstelkami.
V reálném provozu: pevnost a stabilita
Po dálnicích, městských kolonách i horských serpentinách – přilba obstála ve všech situacích. Ani ve vyšších rychlostech nad 130 km/h se neprojevovala nestabilita nebo tahání za hlavu. Aerodynamika funguje dobře a helma „klouže“ vzduchem bez zbytečných turbulencí.
Bezpečnostní výbava
Spartan GT Pro Carbon je vybavena klasickým zapínáním na dvojité D-kroužky a má certifikaci ECE 22.06 i ACU Gold, což ji předurčuje i pro použití na okruhu. Nouzové vyjmutí lícnic je snadné – další bod k dobru, který může hrát roli ve vypjaté situaci.
Závěrečné hodnocení
Test přilby Shark Spartan GT Pro Carbon na cestě z Česka do Chorvatska potvrdil, že se jedná o plnohodnotnou přilbu vyšší třídy, která v reálných podmínkách nabízí:
- vysoký komfort i na dlouhé trasy,
- velmi dobrou ventilaci (zejména horní),
- ticho a aerodynamiku bez únavy krku,
- výborný výhled a funkční hledí,
- připravenost pro interkom bez kompromisů.
Malé mínusy, jako je atypické ovládání sluneční clony, nebo drobné pískání otevřeného hledí ve vyšších rychlostech, nijak zásadně nesnižují celkový dojem. V testu obstála výborně a pro dálkové cestování i každodenní jízdu se ukázala jako spolehlivá a pohodlná volba.
Zakoupit Shark Spartan GT Pro můžete zde.